11 Januari 2017

Sikap pra matang orang Malaysia tentang bahasa

Hari ini aku bukan nak cerita pasal bola tetapi ada berkaitan dengan bola.  Isu ucapan Mohd Faiz subri semasa memenangi anugerah Puskas telah mendapat kritikan oleh sesetengah pihak malah ada tu hang bergelar wartawan tempatan.

Kenapa bahasa yang dipertikaikan?  Bukankah semua jaguh dunia yang mengambil hadiah pun mengunakan bahasa mereka sendiri. Jika berbahasa Inggeris pun teruk di dengar.  Tetapi kenapa yang itu mereka berasa biasa? 

Ini lah sikap tidak matang atau pra matang masyarakat Malaysia tentang bahasa.  Mungkin bagi mereka jika ingin bercakap Inggeris perlu fasih seperti rakyat uk atau us..  Malah mengapungkan bahasa lebih dari kemahiran yang dia ada adalah sikap rakyat kelas ke 3 yang tidak maju dan mungkin boleh hidup dalam zaman pra sejarah. 

Bahasa hanyalah alat komunikasi,  dan sebagai alat ianya tak perlu di jadikan kayu ukur yang penting matlamat dan kejayaan di capai.  Pandai atau tidak  itu kelebihan pada individu tersebut.

Kejayaan bukan lah kerana bahasa tetapi kerana kemahiran yg ada.  Lainlah kalau anda ni nak kerja sebagai guru bahasa Inggeris atau penterjemah bahasa atau penyambung tetamu..

1 Komen:

Ibu Haruni berkata...


Saya ibu haruni pengunjung baru di blog ini ingin mengucapkan terima kasih banyak kepada Mbah Budi Hartono karna berkat bantuan pesugihan putih sebesar 3 Miliar yang Mbah berikan saya tidak tau harus berbuat apa untuk membalas kebaikan Mbah Budi Hartono awalnya saya kurang yakin dengan adanya pesugihan tapi dengan ekonomi tidak perna bercukupan di tambah hutang lagi menumpuk sudah berapa banyak paranormal yang saya datangi tidak ada satupun yang berhasil malahan hutang-hutang saya bertambah banyak cuma Mbah Budi Hartono yang memberikan hasil melalui bantuan pesugihan putihnya akhirnya saya bisa sukses kini kehidupan saya sudah jauh lebih baik dari sebelumnya ini semua berkat bantuan Mbah Budi Hartono bagi teman-teman semua punya masalah ekonomi / terlilit hutang mau sukses seperti saya silahkan hubungi atau sms di no 085=256=077=899 Mbah Budi Hartono atau kunjung website klik -->> PESUGIHAN PUTIH TANPA TUMBAL saya akui beliau paranormal yang bisa di percaya karna betul betul memberikan hasil inilah kisa nyata dari saya ibu haruni tidak ada unsur kebohongan dalam hal ini terima kasih..